7 Kebodohan indonesia ( Kata malaysia )


Anak-anak Negeri Malaysia (baca “Negara Copy Paste”), ternyata banyak yang tersinggung alias de’de terime nggok umongan-umongan yang dilontarkan anak-anak bangsa Indonesia, bahwa Malaysia Negara Maling, Negara Kejam, Negara Penjiplak atau Negara Copy Paste dan lain-lain. Dan baru-baru ini tersebar kabar bahwa Upin&Ipin-nya yang sekarang ini membumi di Indonesia. Ternyata konsep karakter dan ide cerita beberapa episodenya banyak yang tidak orisinil alias njiplak (silahkan baca di KapanLagi.com. Wah, ketahuan lagi doong belangnya). Ketersinggungan mereka terbukti dengan adanya blog anak Malaysia yang baru-baru ini beredar, yang mencoba mengorek-orek Indonesia dengan mempublikasikan tulisan-tulisan yang berisi hinaan terhadap warga dan keadaan di Indonesia.

Sebagai bangsa yang santun, berbudi, cerdas, moderat dan yang bagus-bagus lain-nya, seharusnya tidak serta merta menjawab olok-olokkan ini dengan cercaan-cercaan. Seharusnya kita baca, kita kaji, kita teliti kita buktikan, kira-kira benar tidak? Kalau ternyata memang benar seperti itu kenyataannya, sebagai anak bangsa, generasi penerus, haruslah membersihkan dan membenahi Negara dari ketidak pantasan itu, dengan usaha kongkrit tanpa pamrih demi Negara kita tercinta ini.


Brikut ini adalah 7 kebodohan INDONESIA versi Salah Satu Blog Anak Malaysia

Apa yang saya tulis ini berdasarkan pengalaman saya dan pemerhatian saya terhadap WARGA INDON, saya telah ke INDON sebanyak 3 kali : 1. Menjadi antara rakyat MALAYSIA pertama (bersama kumpulan saya) yang menghulurkan bantuan kepada ACHEH ketika Tsunami sebelum bantuan dari Jakarta dan negara lain sampai. 2. Melancong ke Jakarta selama 2 minggu. 3. Ke Jakarta atas urusan kerja”. .

pandangan saya terhadap warga INDON ialah :

1. Rakyat yang tidak bertamadun

kepada sesiapa yang berpeluang ke INDON, anda akan merasakan tiba di suatu dunia yang sangat luar biasa. lelaki dan perempuan kencing ditepi jalan, kesesakan jalanraya yang luar biasa, kebanjiran pengemis/pengulung di merata tempat, kesukaran mencari tempat makan yang bersih, tiada sifat hormat-menghormati antara satu sama lain, puluhan orang duduk diatas keretapi, kawasan sekeliling yang penuh dengan setinggan dan bandar yang sagat-sangat kotor!

2. Duit adalah segalanya Di INDON

duit adalah segalanya, anda boleh membeli polis untuk kepentingan peribadi, membeli lesen memandu tanpa latihan, membayar hakim untuk kes di mahkamah dan INGAT, tanpa duit di INDON anda tidak boleh sakit dan tidak boleh belajar…

3. Pemerintah yang GILA HARTA

Siapa yang masih ingat dengan TOMMY anak kepada Suharto? Tommy di tangkap kerana kes membunuh, oleh kerana Tommy seorang anak PRESIDEN, penjara Tommy sama seperti berada didalam istana. Ini belum dikira harta SUHARTO, ada rakyat INDON mengatakan bahawa sekiranya duit Suharto di isi kedalam lori kontena, Jumlah lori kontena yang diperlukan ialah sepanjang 40KM!

4. Yang Kaya terus Kaya, Yang Miskin Terus Miskin

Ini adalah hakikat di INDON, saya pernah ke satu kawasan di Jakarta namanya TANAH ABANG,di sana anda boleh lihat ratusan ISTANA orang-orang kaya tetapi jika anda pergi ke tempat lain, anda akan lihat orang miskin menadah sisa nasi di dalam longkang.

5. Cerdik komputer tapi BODOH

Masih lagi INGAT dengan virus BRONTOX!, virus ini adalah hasil rekaan heaker gila di INDON! Ramai di INDON menyalah guna kepandaian komputer mereka dengan membuat sesuatu yang bodoh seperti meng”HACK” website, mencipta virus, menggangu sistem komputer, mencuri secara ONLINE dan lain-lain

6. Masalah penerbangan

sampai sekarang sudah beratus-ratus pesawat milik INDON terhempas melibatkan ribuan nyawa, ini lebih teruk jika ingin di bandingkan dengan negara di Afrika. Persoalanya dimanakah letaknya akal dan maruah pemerintah INDON? adakah nyawa warga INDON sama harga dengan seekor ayam? Jika ingin disalahkan alam, ini satu alasan yang sangat tidak logik, bukan di INDON sahaja berlaku ribut, hujan, dan taufan. Tetapi ini berpunca dari warga INDON sendiri! tidak mampu menguruskan masalah sendiri, sibuk dengan masalh luar… kata kata presiden INDON : SABAR BANYAK YA…

7. Rakyatnya berfikir seperti lembu

ini adalah kenyataan yang INDON harus terima, lihat sekarang didalam blog, website dan forum INDON yang selalu mencari kesalahan orang MALAYSIA dan berhasrat mahu membunuh orang MALAYSIA. Tetapi lupakah kalian di sini terdapat 3 juta rakyat INDON? Siapa yang memberi makan rakyat INDON disini jika bukan kami? Malaysia sudah membantu INDON dengan pelbagai pertolongan dan ini balasan INDON. INDON tidak ubah seperti seekor ANJING yang menggigit tuanya.




Komentar ane tentang ini :

Beberapa dari perkatan negara malaysia ini memang ada benarnya. so kita harus menunjukan kepada negeri tetangga itu bahwa kita bisa. kita gak usah berkoar . gak ada gunanya. KITA HARUS BIKIN PRESTASI BUKAN SENSASI.

0 comments:

Post a Comment

 

Everything at once Copyright © 2012-2013 | Powered by Blogger